Luo voittavat käytännöt työsuhde-etuihin

Kirjoittanut Smartum | 24.9.2024

Työsuhde-edut ovat kuin valttikortti, kun kilpaillaan alan parhaista osaajista. Hyvät etukäytännöt lisäävät yrityksen veto- ja pitovoimaa, ja suomalaiset työntekijät arvostavat niitä paljon. Pieni pohjoinen Suomi onkin varsinainen työsuhde-etujen edelläkävijä.

”Keski- ja Etelä-Euroopassa työsuhde-edut ovat nyt siinä pisteessä, missä ne Suomessa olivat noin vuosituhannen vaihteessa”, kertoo Emma Hyökyvaara, Business Lead Smartumin työnantajaratkaisuista.

Täällä etuja on saatavilla laajempi valikoima ja käytänteet niiden jakamiseksi ovat kehittyneempiä. 

”Koska työsuhde-edut ovat Smartumin liiketoimintaa, kokeilemme erilaisia etuja ja ideoita ensin oman henkilöstömme kanssa. Korostamme yhdenvertaisuutta ja jaamme samat edut kaikille työntekijöille”, Emma jatkaa.

Smartumin edut jaetaan Smartum Plus -palvelussa, ja työntekijät käyttävät niitä SmartumPay-sovelluksella. Tarvittaessa etuja hallinnoidaan prosenteilla: 60 % työaikaa tekevä saa 60 % täydestä etupotentiaalista, puolivälissä vuotta aloittava puolet ja niin edelleen.

Edut käyttöön heti työsuhteen alussa

Smartumilla uudet työntekijät saavat edut käyttöönsä ensimmäisenä työpäivänään.

”Muuten jaamme edut kerran vuodessa tammikuussa, sillä olemme todenneet, että se palvelee parhaiten henkilöstöämme hyvinvoinnissa ja jaksamisessa”, Emma sanoo.

”Esimerkiksi joustavaa etua käytetään meillä paljon työmatkalippuun, joten on työntekijälle parempi diili ostaa pidemmän ajan kausikortti kuin kuukauden voimassa oleva lippu."

Käytetty etu on paras etu

”Kannustamme työntekijöitämme käyttämään etunsa täysimääräisesti”, Emma sanoo.

Hän lisää, että etu auttaa työntekijää parhaiten silloin, kun tämä saa itse päättää sen käytöstä.

Jos työntekijöiltä uhkaa vuoden lopussa jäädä etua käyttämättä, Smartum suosittelee ostamaan niillä OmaLahjakortin. Sillä työntekijä voi pidentää etujensa käyttöaikaa kolme kuukautta.

Tutustu OmaLahjakorttiin täällä: Linkki OmaLahjakortista kertovaan blogiin.

Emma kertoo huomanneensa työntekijöiden etujenkäytössä kaksi vuosittaista piikkiä:

  • vuoden alussa, kun edut on jaettu ja
  • vuoden lopussa juuri ennen kuin ne vanhentuvat

”Smartum Plussassa edut ovat voimassa kalenterivuoden kerrallaan, joten huomasimme selkeän ’paniikkipiikin’ etujen käytössä vuoden lopussa. OmaLahjakortti kehitettiin, jotta työntekijöiden ei tarvitse summanmutikassa syytää etujaan vain johonkin. Näin he saavat rauhassa pohtia eri vaihtoehtoja”, Emma summaa.

Tämä blogisarja käsittelee etujenjakokäytänteitä elävän elämän esimerkkien kautta. Tutustu sarjan muihin osiin:

Osa 2: Yrityksen edunjakokäytännön pilarit

Osa 3: Esimerkki yrityksestä, joka jakaa samat edut kaikille

Osa 4: Edut ja työsuhteen laatu

Osa 5: Etujen budjetointi vuoden varrella

Haluatko antaa työntekijöillesi aineettoman lahjan? Voit nostaa heidän etusummaansa Smartum Plussassa ja Smartum Saldossa.