Meiltä kysytään säännöllisesti: ”Miten muissa yrityksissä jaetaan etuja?” Siksi teimme tämän blogisarjan. Käsittelemme yleisimpiä etujen jakamisen käytänteitä elävän elämän esimerkkien kanssa.
”Etujen jakaminen on oikeastaan aika yksinkertaista, kun vain tiedostaa muutaman perusasian”, kertoo Emma Hyökyvaara, joka työskentelee Business Leadina Smartumin työnantajaratkaisuissa.
Jos käytännöt haluaa omassa yrityksessään tehdä helpoiksi, riittää, että päättää seuraavat asiat:
Voit jakaa etusumman erityyppisten etujen kesken. Useimmat yritykset jakavat edut kerran tai kaksi vuodessa, mutta neljäkin kertaa on mahdollista.
Smartum suosittelee jakamaan koko etusumman kerran vuodessa*, sillä kokemuksemme mukaan se on työntekijöiden kannalta mielekkäin vaihtoehto.
Kun käytössä on kerralla suurempi summa, sen kohdentamiselle on enemmän vaihtoehtoja kuin jos saa pienen summan useamman kerran vuodessa.
*Poikkeuksena lounasetu ja pyöräetu, jotka toimivat hieman eri tavalla.
Kaikkein yksinkertaisinta on jakaa kaikille samat edut, vaikka poikkeuksille joskus tuleekin tarvetta.
Poikkeuksia voivat olla esimerkiksi:
Tällöin etuja voi hallinnoida prosentti- tai ryhmätyökalulla. ”En kuitenkaan suosittele sekoittamaan niitä”, Emma täsmentää.
Alta voit lukea neljä yleistä poikkeustilannetta, jotka liittyvät työsuhde-etujen tilaamiseen ja jakamiseen.
Poikkeustilanne 1
Jos työntekijä on pidempään poissa, työnantaja voi harkintansa mukaan keskeyttää tältä käyttöoikeuden etuihin muuttamalla etuprosentin nollaksi (0 %). On täysin työnantajan päätettävissä, tehdäänkö näin.
Niin ikään on työnantajan harkinnan varassa, mikä lasketaan niin pitkäksi poissaoloksi, että etujen käyttöön halutaan puuttua.
Poikkeustilanne 2
Jos työntekijän työsuhde muuttuu vuoden aikana esimerkiksi osa-aikaiseksi, voi työnantaja asettaa hänelle etuprosentin osa-aikaisuuden mukaisesti. Esimerkiksi, jos työntekijä tekee 80-prosenttista työaikaa, voidaan hänen etuprosenttinsa asettaa vastaamaan sitä.
Poikkeustilanne 3
Mikäli työntekijän työsuhde päättyy, on työnantajan päätettävissä, milloin työntekijän oikeus etujenkäyttöön raukeaa.
Verottajan linjauksen mukaisesti etujen voimassaolo on kuitenkin päätettävä viimeistään 6 kuukautta työsuhteen päättymisestä.
Jos työntekijältä on peritty eduista omavastuu, voi olla tarkoituksenmukaista antaa hänelle jonkin verran aikaa käyttää etunsa, mutta mitään velvollisuutta työnantajalla ei tähän ole.
Poikkeustilanne 4
Kun työnantaja tilauskauden tilaa lisää etuja, muodostuu niiden perusteella uusi lasku. Poislähteneiden työntekijöiden mahdollinen käyttämätön etu voidaan jakaa uudelleen seuraavan tilauksen yhteydessä.
Sinun pitää vielä päättää, saako uusi työntekijä edut käyttöönsä heti vai tietyn ajan kuluttua työsuhteen alkamisesta.
Pois lähtevän työntekijän etujen suhteen on niin ikään tehtävä päätös, päättyykö hänen etujensa voimassaoloaika heti työsuhteen päättyessä vai tietyn ajan kuluttua sen jälkeen.
Verottajan linjaus on, että etujen voimassaolo tulee päättyä viimeistään 6 kuukautta työsuhteen päättymisen jälkeen.
Pitkien poissaolojen suhteen voi olla hyvä tehdä linjanveto, jota noudatetaan, kun työntekijä on esimerkiksi perhevapaalla tai asepalveluksessa.
”Näiden valintojen perusteella organisaation etukäytännöt sitten muodostuvat”, Emma päättää.
Tämä blogisarja käsittelee etujenjakokäytänteitä elävän elämän esimerkkien kautta. Tutustu sarjan muihin osiin:
Osa 1: Smartumin omat etukäytännöt
Osa 3: Esimerkki yrityksestä, joka jakaa samat edut kaikille työntekijöille
Osa 4: Edut ja työsuhteen laatu
Osa 5: Etujen budjetointi vuoden varrella
Osa 6: Anna hyvinvointia, palkitse työsuhde-eduilla
Anna työntekijällesi tänä vuonna aineeton joululahja ja kasvata heille jakamaasi etusummaa. Voit nostaa heidän etusummaansa Smartum Plussassa ja Smartum Saldossa.
OmaLahjakortilla työntekijät voivat pidentää etujensa käyttöaikaa 3 kuukautta. Tutustu OmaLahjakorttiin seuraavasta linkistä: Blogi OmaLahjakortista.