Yleiset sopimusehdot Smartum-maksuvälineiden vastaanottamisesta

Voimassa 1.8.2024 alkaen toistaiseksi

Yleiset ehdot 

1) Tällä sopimuksella Kumppani ja Smartum Oy ovat sopineet, että Kumppani sitoutuu vastaanottamaan Smartum Oy:n maksuvälineitä Kumppanin tarjoamien tuotteiden ja palveluiden maksamiseen sopimuksen ehtojen mukaisesti.  

2) Kumppani sitoutuu vastaanottamaan vähintään yhtä Smartum Oy:n digimaksutavoista (SmartumPay, Smartum-verkkomaksu, Smartum-sovellusmaksu ja Smartum-tekstiviestimaksu). 

3) Liikunta- ja kulttuuriverkostoon kuuluva kumppani sitoutuu vastaanottamaan Smartum Oy:n liikunta- sekä liikunta- ja kulttuuriseteleitä. 

4) Kumppani sitoutuu noudattamaan Smartum Oy:n voimassa olevia erillisiä käsittelyohjeita vastaanottaessaan Smartum- maksuvälineitä, kuten:  

  • SmartumPay-maksujen vastaanottaminen
  • Setelimaksujen vastaanottaminen
  • Verkkomaksujen vastaanottaminen
  • Tekstiviestimaksujen vastaanottaminen

Kaikki ohjeet ovat saatavilla osoitteessa https://www.smartum.fi/knowledge/palveluntarjoajille. Smartum Oy:llä on oikeus yksipuolisesti päivittää ohjeita. 

5) Osa Smartum-maksuvälineistä on  ns. kohdennettuja ja/tai verotuettuja maksuvälineitä, jolloin palvelua ja palvelun hankkijaa koskevat erityisvaatimukset, jotka voivat johtua esimerkiksi lainsäädännöstä. Kumppanin tulee ennen Smartum-maksuvälineen hyväksymistä tarkistaa käytetyn maksuvälineen luonne. Mikäli kyse on kohdennetusta maksuvälineestä, Kumppanin tulee tarkistaa, että asiakkaan Smartum-maksuvälineellä maksama palvelu on maksuvälineen kohdennuksen piirissä. Mikäli kyse on verotuetusta maksuvälineestä, Kumppanin tulee tarkistaa, että asiakas maksaa vain oman palvelunsa Smartum-maksuvälineellä sekä asiakkaan henkilöllisyys.  

6) Smartum Oy ei vastaa Kumppanin väärin perustein Smartum-verkostoon liittymisestä ja siihen kuulumisesta.  

7) Kumppani sitoutuu osoittamaan Smartum-maksuvälineen kelpoisuuden maksuvälineenä toimipisteessään, verkkokaupassaan tai muussa maksutapahtumaan liittyvässä paikassa Smartum -tunnisteiden avulla. Smartum -tunnisteita ovat esimerkiksi tarrat ja pöytäständit fyysisissä toimipisteissä sekä maksunapit tai Smartum -logot sähköisen maksamisen kanavissa.  

8) Kumppanin tulee pyrkiä käyttämään Smartum-maksuvälineiden ja niiden käyttöä koskevia virallisia, Smartumin julkaisemia logoja ja muita materiaaleja. Materiaalia on saatavilla Smartumin verkkosivuilla kumppanien materiaalipankissa   ja Smartum myöntää Kumppaniverkostonsa jäsenille oikeuden käyttää julkaisemaansa materiaalia osoittamaan, että Kumppani hyväksyy Smartum-maksuvälineitä maksutapana. Julkaistujen materiaalien ja muun Smartumin aineettoman omaisuuden käyttöoikeus on voimassa vain edellä mainittuun tarkoitukseen ja vain niin kauan, kun Kumppani hyväksyy Smartum-maksuvälineitä. 

9) Smartum-maksuvälineillä suoritettuja maksuja ei saa vaihtaa rahaksi eikä niillä maksettaessa voi antaa takaisin vaihtorahaa.  

10) Kumppani ei saa periä lisämaksua asiakkailta Smartum-maksuvälineillä maksettaessa verrattuna muihin maksutapoihin. Smartum-maksuvälineiden kohtelu maksuvälineenä tulee olla yhdenvertainen muihin maksuvälineisiin (esim. käteinen, pankkikortti, luottokortti) verrattuna.  

11) Kumppani sitoutuu pitämään salassa maksutapahtuman yhteydessä tietoonsa saamat asiakkaan henkilötiedot sekä noudattamaan niiden käsittelyssä voimassa olevaa tietosuojalainsäädäntöä. 

12) Asiakas voi käyttää Smartum-maksuvälineitä kerta-, sarja- ja kausimaksuihin sekä kampanjahintaisten palveluiden maksamiseen osasuorituksena tai kokonaisuudessaan. Mikäli Smartum-maksuväline on kohdennettu ja verotuettu maksuväline, sarjalippujen tulee olla saajalleen nimetty tai muuten yksilöity tietylle käyttäjälle. Mikäli Smartum-maksuvälineillä maksetaan pääsylippuja tapahtumiin, käyttäjä voi maksaa lipun toimituskulut kohdennetulla ja verotuetulla maksuvälineellä verottajan ohjeiden mukaisesti. 

13) Kumppani ei saa rajoittaa Smartum-maksuvälineillä maksamista tiettyyn kellonaikaan.  

14) Smartum Oy:llä on oikeus käyttää ja julkaista Kumppanin markkinointitietoja markkinoidessaan Smartum-maksuvälineisiin liittyviä palveluja kolmansille osapuolille.  

15) Smartum Oy ei vastaa Kumppanille tai kolmannelle osapuolelle, mikäli Kumppani peruuttaa tarjoamansa palvelun. Kumppani vastaa tarjoamastaan tuotteesta tai palvelusta myös peruutustapauksissa.  

16) Smartum Oy ei vastaa Smartum-maksuvälineillä maksetun palvelun mahdollisesti aiheuttamasta välittömästä tai välillisestä vahingosta Kumppanille eikä kolmannelle osapuolelle. 

17) Smartum Oy:llä on oikeus muuttaa näitä sopimuksen yleisiä ehtoja ja sen liitteitä (ml. hinnasto, maksutavat) ilmoittamalla muutoksesta vähintään yhtä (1) kuukautta ennen muutosta Smartum-verkkopalvelussa tai kirjallisesti (sähköpostitse tai postitse) Kumppanille. Smartumilla ei kuitenkaan ole velvollisuutta varmistua sitä, onko Kumppani vastaanottanut ilmoitusta, eikä muutosten voimaantulo ja sovellettavuus riipu siitä, onko Kumppani todellisuudessa saanut tiedon muutoksista. 

18) Jos Kumppani ei ole kirjallisesti irtisanonut sopimusta ennen muutoksen voimaantuloa, muutos katsotaan hyväksytyksi ja sopimus liitteineen sitoo Kumppania sen muutetussa muodossa.  

19) Smartum Oy:llä on oikeus kehittää toimintaansa ja siten tarvittaessa muuttaa maksuvälineiden toteutustapaa tai tuoda käyttöön kokonaan uusia maksuvälineitä. Smartum Oy:llä on lisäksi oikeus muuttaa palvelua, jos muutos johtuu laista, asetuksesta, viranomaisen määräyksestä tai päätöksestä. 

20) Kumppanin on ilmoitettava kaikista tätä sopimusta koskevista muutoksista, kuten muutoksista omistussuhteissa, pankki- tai muissa yhteystiedoissa, välittömästi kirjallisena tai Smartum Oy:n verkkopalvelun kautta. Smartum ei vastaa virheistä, jotka johtuvat ilmoituksen laiminlyönneistä.  

21) Smartum Oy:llä on oikeus siirtää tämä sopimus edelleen kolmannelle osapuolelle kaikkine oikeuksineen ja velvollisuuksineen. Kumppanilla ei ole oikeutta siirtää sopimusta ilman Smartum Oy:n kirjallista suostumusta.  

22) Tämä sopimus on voimassa toistaiseksi. Toistaiseksi voimassa olevassa sopimuksessa on molemminpuolinen yhden (1) kuukauden irtisanomisaika.  

23) Smartum Oy:llä ja Kumppanilla on oikeus purkaa sopimus välittömästi, mikäli toinen osapuoli toimii sopimusehtojen tai toimintaohjeiden vastaisesti. 

24) Mahdolliset riitatilanteet pyritään aina ratkaisemaan neuvotteluteitse, mutta jollei tämä onnistu, ratkaistaan riita Helsingin käräjäoikeudessa. Sopimukseen sovelletaan Suomen lakia. 

Smartum-seteleiden vastaanottamisen erityisehdot 

25) Smartum-seteleissä on mainittu aina maksuvälineen voimassaoloaika. Kumppani ei voi hyväksyä vanhentuneita seteleitä maksuvälineeksi palvelusta. 

26) Seteleiden käyttöajan umpeuduttua Kumppanilla on yksi (1) kuukausi aikaa toimittaa vanhentuneet setelit Smartum Oy:lle. Tämän jälkeen Smartum Oy ei enää tilitä vanhentuneita seteleitä.  

27) Smartum Oy tilittää Kumppanin toimittamien seteleiden nimellisarvon vähennettynä sopimuksen tai hinnaston mukaisella palvelupalkkiolla. Smartum Oy suorittaa tilityksen Kumppanin ilmoittamalle pankkitilille viimeistään 60  arkipäivän kuluessa seteleiden saapumisesta Smartum Oy:lle. 

28) Smartum Oy tilittää vain sille toimitetut aidot setelit, eikä vastaa ennen saapumista Smartum Oy:lle kadonneista tai varastetuista seteleistä.  

29) Kumppani sitoutuu tarkistamaan viipymättä, että Smartum Oy:n tilittämä summa vastaa Kumppanin toimittamien seteleiden määrää. Kumppanin tulee reklamoida mahdollisesti virheellisesti tehdystä tilityksestä 14 vrk sisällä laskettuna tilityspäivästä.  

Smartum-digimaksujen vastaanottamisen erityisehdot 

30) Asiakas voi käyttää Smartum-saldoa digimaksuna, jolloin maksu suoritetaan mobiilisovelluksella, verkkoselaimen kautta tai tekstiviestillä.  

31) Asiakkaan tililtä voidaan veloittaa korkeintaan palvelua vastaava summa, ja korkeintaan summa, joka asiakkaalla on palveluun kohdennettua saldoa jäljellä.  

32) Smartum Oy ei vastaa palvelusta, mikäli Kumppani ei saa verkkoyhteyttä palveluun, eikä siten varmistusta suorituksen onnistumisesta.  

33) Smartum Oy ei takaa maksujärjestelmän keskeytyksetöntä käyttöä. Smartum Oy:llä on oikeus keskeyttää palvelun tuottaminen, jos se on tarpeen palvelun huollon, korjauksen tai kehittämisen tai muun perustellun syyn vuoksi. Käyttökatkoksista pyritään tiedottamaan etukäteen.  

34) Kumppanin vastuulla on tarkistaa maksutietojen oikeellisuus ja tarvittavat turvaominaisuudet. Smartum Oy ei vastaa näiden tapahtumien laiminlyönnistä johtuvista virheistä. 

35) Smartum Oy tilittää mobiili- ja verkkomaksut seuraavan tilityspäivän yhteydessä, mikäli minimitilitysraja täyttyy. 

Palvelupalkkio 

36) Smartum Oy perii Smartum-saldolla maksetuista palveluista palvelupalkkion sekä muut mahdolliset kulut sopimuksen tai hinnaston mukaisesti tilityksen yhteydessä. 

Hierontasopimuspaikkana toimimisen erityisehdot 

37) Työnantajat voivat tukea henkilöstönsä hieronnassa käyntiä TVL 69 §:n mukaan tuloverovapaasti, kun hierontapalvelu on työnantajan järjestämä. Työnantajan järjestämishaastetta helpottaakseen Smartum Oy toimii Kumppanin (hierontapaikka) ja palvelua tarvitsevan (työnantaja) välillä välittäjänä.  

38) Kumppani valtuuttaa Smartum Oy:n solmimaan Kumppanin puolesta sopimuksen sen työnantajaorganisaation kanssa, joka valitsee Kumppanin sopimushierontapaikakseen. Kumppanin ja työnantajaorganisaation välille syntyy sopimus näillä yleisillä sopimusehdoilla, kun työnantajaorganisaatio on valinnut Kumppanin sopimuspaikakseen. Sopimus on voimassa työnantajaorganisaation määrittelemän ajan.  

Mikäli työnantajaorganisaatio haluaa erityisiä sopimusehtoja, kuten alempia hintoja henkilöstölleen, Smartum Oy ei automaattisesti tee Kumppanin puolesta sopimusta, vaan tarjoaa Kumppanille mahdollisuuden tehdä sopimus. 

Arvonlisävero liitännäiskuluissa 

39) Smartum-maksuvälineiden palvelupalkkiosta peritään arvonlisäveroa kulloinkin voimassa olevan soveltuvan arvonlisäverokannan mukaan.  

Hallinnointikulut 

40) Mahdollisista hallinnointikuluista peritään arvonlisäverolain mukainen  arvonlisävero.