Miten toimin, jos työntekijäni henkilötiedot muuttuvat?

Tietoturvasyistä GDPR:n alaisia henkilötietoja ei voi lähettää Smartumille sähköpostitse tai chatin kautta. Tästä artikkelista löydät ohjeet, miten toimia, kun työntekijäsi henkilötiedot muuttuvat.

Artikkelin sisältö:

Työntekijän nimi muuttuu
Kirjautuminen SmartumPay-sovellukseen vahvalla tunnistautumisella
Kirjautuminen SmartumPay-sovellukseen sähköpostiosoitteella ja salasanalla 
Näin lähetät Turvapostia Smartumille
Työntekijän sähköpostiosoite muuttuu

Viimeksi päivitetty 4.2.2025


Työntekijän nimi muuttuu 

Kirjautuminen SmartumPay-sovellukseen vahvalla tunnistautumisella

Kun työntekijäsi nimi muuttuu ja he kirjautuvat SmartumPay-sovellukseen vahvalla tunnistautumisella, sinun ei tarvitse tehdä mitään. SmartumPay hakee ajantasaiset nimitiedot automaattisesti vahvan tunnistautumisen yhteydessä.

Vahva tunnistautuminen tarkoittaa Mobiilivarmennetta tai verkkopankkitunnuksia. Mobiilivarmenne on maksuton Elisan yritysliittymiin.

Kirjautuminen SmartumPay-sovellukseen sähköpostiosoitteella ja salasanalla

Jos työntekijät käyttävät SmartumPay-sovellusta sähköpostiosoitteella ja salasanalla, nimenmuutoksen Smartumin tietokantaan voi tehdä ainoastaan Smartum. 

Tietoturvasyistä emme voi vaihtaa nimeä chatin kautta tai tuntemattomasta sähköpostiosoitteesta* tehdyn pyynnön perusteella. Tällöin työntekijän tulee toimittaa kuva henkilöllisyystodistuksesta Smartumille Turvapostin kautta. 

*Jos työntekijä ilmoittaa Smartumille nimenmuutoksestaan sähköpostista, joka on Smartumin tiedossa, voimme päivittää nimen ilman Turvapostia. 

Näin lähetät salatun viestin Turvapostin kautta:

  1. Mene sivulle www.turvaposti.fi.
  2. Kirjoita kenttään "Lähetä turvapostia vastaanottajalle" sähköpostiosoite: kumppanit@smartum.fi  ja paina Lähetä-painiketta.
    1. Vaihtoehtoisesti voit liittää suoraan selaimeen osoitteen https://www.turvaposti.fi/viesti/kumppanit@smartum.fi
  3. Kirjoita viesti ja liitä mahdollinen liite/liitteet.
  4. Voit hyväksyä viestille ehdotetun salasanan tai luoda oman salasanan. Salasana toimitetaan matkapuhelimeesi automaattisesti tekstiviestillä.
  5. Klikkaa ”Lähetä”.
  6. Saat Turvaposti-palvelimelta sähköpostiosoitteeseesi vahvistuspyynnön, joka sinun, pitää vielä kuitata klikkaamalla viestissä olevaa linkkiä. Viesti lähtee vastaanottajalle vasta tämän kuittauksen jälkeen!
  7. Päivitämme työntekijän nimen viiden (5) arkipäivän kuluessa.

Huom! Nimitiedot päivittyvät automaattisesti työntekijän omaan SmartumPay-sovellukseen, kun hän kirjautuu ulos ja takaisin sisään vahvalla tunnistautumisella. Vahvan tunnistautumisen kautta tunnistetaan että kyseessä on oikea edunkäyttäjä ja haetaan päivittyneet tiedot. 




Työntekijän sähköpostiosoite muuttuu


Työntekijän sähköpostin voi muuttaa joko työntekijä itse tai Smartum. 
Työntekijä pääsee itse pääsee vaihtamaan sähköpostiosoitteen kirjautumalla Smartum Saldo -palveluun osoitteessa https://extranet.smartum.fi/login. Avaa profiilitiedot vasemman yläkulman punaisesta profiilipainikkeesta. 

Kirjoita uusi sähköpostiosoite ja paina Tallenna. 

Jos haluat muuttaa työntekijän tietoja ja yrityksessäsi on käytössä Smartum Plus -edut, lue lisää täältä.

Smartum tekee muutoksen Turvaposti-pyynnön perusteella, ohjeet ovat edellä tässä artikkelissa. Näin toimitaan myös jos työntekijä ei pääse kirjautumaan sisään ja muuttamaan sähköpostiaan itse.