SmartumPay-sovellukseen kirjaudutaan vahvalla tunnistautumisella (pankkitunnukset tai Mobiilivarmenne).
Joillakin puhelinmalleilla ja -ohjelmistoilla (erityisesti Android) sekä tiettyjen pankkien verkkopankkitunnuksilla saattaa toisinaan esiintyä ongelmia kirjautumisessa. Mikäli et pääse kirjautumaan puhelimesi SmartumPay-sovellukseen vahvaa tunnistautumista käyttäen, kannattaa aina ensimmäisenä tarkistaa, että käytössäsi on SmartumPay-sovelluksen uusin versio.
Suurin osa kirjautumiseen liittymistä ongelmista ratkeaa seuraavasti:
2. Palaa tunnistautuessa taustalla olevaan selaimeen
3. Kokeile harvinaisempien vikatilanteiden ratkaisuja
4. Käytä etuja maksamalla selaimessa
Asenna SmartumPay-sovellus uudelleen
Joillain puhelimilla sovelluksen päivittäminen ei riitä, vaan sovellus tulee asentaa uudelleen.
- Poista SmartumPay-sovellus.
- Käynnistä puhelin uudelleen, jotta taustalla olevat sovellukset sulkeutuvat.
- Lataa ja asenna sovellus uudelleen puhelimesi sovelluskaupasta.
- Tunnistaudu sovellukseen Mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksillasi. Kirjautumisongelman jatkuessa palaa verkkopankkitunnistautumisessa taustalla olevaan selaimeen.
Palaa tunnistautuessa taustalla olevaan selaimeen
Joissain puhelimissa tunnistautuminen avautuu sovelluksen sisäiseen selaimeen, ja osassa laitteista ulkoiseen. Tämän vuoksi tunnistautuminen toisinaan katkeaa, ja näin voit ohittaa ongelman:
- Aloita kirjautuminen SmartumPay-sovellukseen.
- Kun sinua pyydetään valitsemaan pankki, paina oikeassa yläkulmassa olevaa kolmea pistettä ja valitse "Avaa Chromessa" tai oletusselaimessasi (Safari tms.).
- Kirjautumisikkuna avautuu selaimeen. Jatka kirjautumista ja tunnistaudu verkkopankkitunnuksillasi.
- Kun pankkisi ilmoittaa Sinut on nyt tunnistettu, palaa sovellukseen tai verkkopalveluun mistä lähdit (Nordea) tai Mobiiliavain-PIN OK, jatka asiointia toisessa palvelussa (Osuuspankki), siirry takaisin taustalla avoinna olevaan nettiselaimeen, ei SmartumPay-sovellukseen. Tämä on ohjeen tärkein kohta!
- Selaimen pitäisi nyt ohjautua pankin sivulta Smartumin sivulle ja pyytää jatkamaan sovellukseen. Valitse "Jatka". Kirjautuminen on nyt onnistunut ja pääset käyttämään SmartumPay-sovellusta.
Harvinaisempien vikatilanteiden ratkaisut
- Tarkista, ettei puhelimen aikaa ole määritelty manuaalisesti. Joissain tapauksissa ongelma poistuu automaattisella ajan asetuksella.
- Jos mahdollista, kokeile, toimiiko kirjautuminen toisen pankin verkkopankkitunnuksilla.
- Kokeile kirjautumista Mozilla Firefox -selaimella.
- Kokeile kirjautumista verkkopankkitunnuksilla ja avainlukulistalla.
- Käytätkö Danske Bankin tunnistautumista? Kokeile kirjautua Mozilla Firefox -selaimella.
- Onko käytössäsi Huawei tai Honor -puhelin?
Lataa sovelluskaupastasi Mozilla Firefox -selain ja aseta se puhelimesi oletusselaimeksi. Saat Firefoxin oletusselaimeksi Android-puhelimessa valitsemalla Asetukset > Sovellukset > klikkaa Mozilla Firefox > Aseta oletukseksi. Tämän jälkeen kokeile kirjautumista uudelleen.
Käytä etuja maksamalla selaimella
Jos edellä mainitut keinot eivät toimi, kokeile maksua internetselaimessa.
Toimi näin:
- Avaa internetselain ja kirjoita osoitteeksi pay.smartum.fi
- Kirjoita hakukenttää palveluntarjoaja, jolle haluat maksun suorittaa ja paina Tee maksu -painiketta
- Lisää summa sille varattuun kenttään
- Valitse maksutavaksi Maksan Smartumin työsuhde-edulla ja paina Jatka maksamaan
Ohjaudut tämän jälkeen vahvaan tunnistautumiseen ja maksun suorittamiseen. Saat maksun jälkeen kuitin aivan kuten SmartumPay-maksuja tehdessä.