OmaLompakko ja työntekijöiden omavastuu

Omavastuu
SmartumPlus-palvelun kautta tarjottavista eduista on työnantajan halutessaan mahdollista periä omavastuu työntekijöiltä.

Omavastuu peritään tyypillisesti silloin, kun työnantaja tarjoaa lounasetua, mutta halutessaan työnantaja voi vaatia työntekijöitä maksamaan omavastuun myös muista SmartumPlus-palvelun kautta tarjotuista työsuhde-eduista, kuten liikunta- ja kulttuuriedusta.

Omavastuun perimistä kannattaa kuitenkin harkita tarkasti, sillä liikunta-, kulttuuri- ja hierontaedun osalta se voi vaikuttaa kielteisesti edun käytön houkuttelevuuteen.


OmaLompakko
Omavastuuosuuden periminen onnistuu helposti SmartumPay-sovelluksen OmaLompakko-ominaisuuden kautta, jonka voit ottaa käyttöön SmartumPlus-palvelussa. SmartumPay on mobiilisovellus Smartumin sähköisten työsuhde-etujen käyttäjille. OmaLompakossa työntekijät maksavat omavastuun itse saadakseen edut käyttöönsä.

Näin otat OmaLompakon käyttöön:
1. Valitse omavastuuosuuden määrittelykortilla "Kyllä" ja kirjoita kenttään työntekijältä edusta perittävä omavastuu prosentteina.
2. Aktivoi OmaLompakko liu'uttamalla valintapainike oikeaan reunaan.

Näin OmaLompakko toimii:
  • Työntekijä lataa SmartumPay-sovelluksessa OmaLompakkoon haluamansa summan (min. 0,01 €, maksimiarvo määräytyy suhteessa tarjottuun etuun), minkä jälkeen palvelu vapauttaa tarjotun edun työntekijän käyttöön.
  • Työntekijä voi ladata rahaa OmaLompakkoon yhdessä tai useammassa erässä. Palvelu vähentää työnantajan määrittelemän omavastuuosuuden automaattisesti aina maksutapahtuman yhteydessä.

  • Mikäli OmaLompakossa ei ole riittävästi rahaa omavastuuosuuden maksamiseen, edun käyttö ei onnistu ja työntekijä saa sovelluksessa kehotuksen lisätä rahaa OmaLompakkoon.

  • Esimerkki: Työnantajan määrittelemä omavastuu on 50 % tarjotusta edusta. Ostettava palvelu maksaa 20 €. Työntekijän OmaLompakossa on oltava ladattuna vähintään puolet (10 €) palvelun arvosta.

  • Omalompakkoon siirrettyjä rahoja ei palauteta enää takaisin työntekijän tilille, sillä siirretyt rahat ovat edellytys siihen, että työntekijä saa työnantajansa tarjoamat edut käyttöönsä.
  • Omalompakkoon epäonnistuneet siirrot teknisen häiriön tai muun järjestelmävirheen vuoksi palautetaan työntekijälle. Mikäli näin on tapahtunut, voi työntekijä olla yhteydessä asian tiimoilta asiakaspalveluumme asiakaspalvelu@smartum.fi