Omavastuu
SmartumPlus-palvelun kautta tarjottavista eduista on työnantajan halutessaan mahdollista periä omavastuu työntekijöiltä.
Omavastuu peritään tyypillisesti silloin, kun työnantaja tarjoaa lounasetua, mutta halutessaan työnantaja voi vaatia työntekijöitä maksamaan omavastuun myös muista SmartumPlus-palvelun kautta tarjotuista työsuhde-eduista, kuten liikunta- ja kulttuuriedusta.
Omavastuun perimistä kannattaa kuitenkin harkita tarkasti, sillä liikunta-, kulttuuri- ja hierontaedun osalta se voi vaikuttaa kielteisesti edun käytön houkuttelevuuteen.
OmaLompakko
Omavastuuosuuden periminen onnistuu helposti SmartumPay-sovelluksen OmaLompakko-ominaisuuden kautta, jonka voit ottaa käyttöön SmartumPlus-palvelussa. SmartumPay on mobiilisovellus Smartumin sähköisten työsuhde-etujen käyttäjille. OmaLompakossa työntekijät maksavat omavastuun itse saadakseen edut käyttöönsä.
Näin otat OmaLompakon käyttöön:
1. Valitse omavastuuosuuden määrittelykortilla "Kyllä" ja kirjoita kenttään työntekijältä edusta perittävä omavastuu prosentteina.
2. Aktivoi OmaLompakko liu'uttamalla valintapainike oikeaan reunaan.
Näin OmaLompakko toimii:
- Työntekijä lataa SmartumPay-sovelluksessa OmaLompakkoon haluamansa summan (min. 0,01 €, maksimiarvo määräytyy suhteessa tarjottuun etuun), minkä jälkeen palvelu vapauttaa tarjotun edun työntekijän käyttöön.
-
Työntekijä voi ladata rahaa OmaLompakkoon yhdessä tai useammassa erässä. Palvelu vähentää työnantajan määrittelemän omavastuuosuuden automaattisesti aina maksutapahtuman yhteydessä.
-
Mikäli OmaLompakossa ei ole riittävästi rahaa omavastuuosuuden maksamiseen, edun käyttö ei onnistu ja työntekijä saa sovelluksessa kehotuksen lisätä rahaa OmaLompakkoon.
-
Esimerkki: Työnantajan määrittelemä omavastuu on 50 % tarjotusta edusta. Ostettava palvelu maksaa 20 €. Työntekijän OmaLompakossa on oltava ladattuna vähintään puolet (10 €) palvelun arvosta.
- Omalompakkoon siirrettyjä rahoja ei palauteta enää takaisin työntekijän tilille, sillä siirretyt rahat ovat edellytys siihen, että työntekijä saa työnantajansa tarjoamat edut käyttöönsä.
- Omalompakkoon epäonnistuneet siirrot teknisen häiriön tai muun järjestelmävirheen vuoksi palautetaan työntekijälle. Mikäli näin on tapahtunut, voi työntekijä olla yhteydessä asian tiimoilta asiakaspalveluumme asiakaspalvelu@smartum.fi.