Jos et pääse kirjautumaan SmartumPay-sovellukseen, kokeile tästä artikkelista löytyviä ratkaisuja.
Viimeksi päivitetty: 30.1.2024
Suurin osa kirjautumiseen liittymistä ongelmista ratkeaa seuraavasti:
2. Palaa tunnistautuessa taustalla olevaan selaimeen
3. Kokeile harvinaisempien vikatilanteiden ratkaisuja
4. Käytä etuja maksamalla selaimessa
Joillakin puhelinmalleilla (esim. Android) ja tiettyjen pankkien verkkopankkitunnuksilla esiintyy toisinaan ongelmia kirjauduttaessa SmartumPay-sovellukseen. Tästä artikkelista löydät yleisimpiä ratkaisuja kirjautumisongelmiin. Aloita aina tarkistamalla, että käytössäsi on SmartumPay-sovelluksen uusin versio. Näet versiohistorian puhelimesi sovelluskaupasta.
Asenna SmartumPay-sovellus uudelleen
Joillain puhelimilla sovelluksen päivittäminen ei riitä, vaan sovellus tulee asentaa uudelleen.
- Poista SmartumPay-sovellus.
- Käynnistä puhelin uudelleen, jotta taustalla olevat sovellukset sulkeutuvat.
- Lataa ja asenna sovellus uudelleen puhelimesi sovelluskaupasta.
- Tunnistaudu sovellukseen Mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksillasi.
- Jos kirjautuminen ei vieläkään onnistu, palaa verkkopankkitunnistautumisessa taustalla olevaan selaimeen.
Palaa tunnistautuessa taustalla olevaan selaimeen
Joissain puhelimissa tunnistautuminen avautuu sovelluksen sisäiseen selaimeen, osassa ulkoiseen. Tämän vuoksi tunnistautuminen saattaa katketa, eikä kirjautuminen siksi onnistu. Näin voit ohittaa ongelman:
- Aloita kirjautuminen SmartumPay-sovellukseen.
- Kun sinua pyydetään valitsemaan pankki, paina oikeassa yläkulmassa olevaa kolmea pistettä ja valitse "Avaa Chromessa" tai oletusselaimessasi (Safari tms.).
- Kirjautumisikkuna avautuu selaimeen. Jatka kirjautumista ja tunnistaudu verkkopankkitunnuksilla tai Mobiilivarmenteella.
- Tämä on ohjeen tärkein kohta! Kun pankkisi ilmoittaa Sinut on nyt tunnistettu, palaa sovellukseen tai verkkopalveluun mistä lähdit (Nordea) tai Mobiiliavain-PIN OK, jatka asiointia toisessa palvelussa (Osuuspankki), siirry takaisin taustalla avoinna olevaan nettiselaimeen, ei SmartumPay-sovellukseen.
- Selaimen pitäisi nyt ohjautua pankin sivulta Smartumin sivulle ja pyytää jatkamaan sovellukseen. Valitse "Jatka". Kirjautuminen on nyt onnistunut ja pääset käyttämään SmartumPay-sovellusta.
![](https://www.smartum.fi/hs-fs/hubfs/kirjautuminen-smartumpay-ongelmat-2-png.png?width=688&height=387&name=kirjautuminen-smartumpay-ongelmat-2-png.png)
Harvinaisempien vikatilanteiden ratkaisut
- Tarkista, ettei puhelimen aikaa ole asetettu manuaalisesti. Joissain tapauksissa ongelma poistuu automaattisella ajan asetuksella.
- Jos mahdollista, kokeile, toimiiko kirjautuminen toisen pankin verkkopankkitunnuksilla.
- Kokeile kirjautumista Mozilla Firefox -selaimella.
- Kokeile kirjautumista verkkopankkitunnuksilla ja avainlukulistalla.
- Käytätkö Danske Bankin tunnistautumista? Kokeile kirjautua Mozilla Firefox -selaimella.
- Onko käytössäsi Huawei tai Honor -puhelin?
- Lataa sovelluskaupastasi Mozilla Firefox -selain ja aseta se puhelimesi oletusselaimeksi.
- Saat Firefoxin oletusselaimeksi Android-puhelimessa valitsemalla Asetukset > Sovellukset > klikkaa Mozilla Firefox > Aseta oletukseksi.
- Kokeile nyt kirjautua uudelleen.
Käytä etuja tekemällä maksu selaimessa
Jos edellä mainitut keinot eivät toimi, kokeile maksua internetselaimessa.
Toimi näin:
- Avaa internetselain ja kirjoita osoitteeksi pay.smartum.fi
Älä hämmenny siitä, että kyseessä on sama sivu kuin Käyttöpaikkahaku. - Kirjoita hakukenttää palveluntarjoaja, jolle haluat maksun suorittaa ja paina Tee maksu -painiketta
- Syötä summa sille varattuun kenttään
- Valitse maksutavaksi Maksan Smartumin työsuhde-edulla ja paina Jatka maksamaan
-
Sinut ohjataan vahvaan tunnistautumiseen ja maksun suorittamiseen. Kun maksu on onnistunut, saat kuitin.