1. Help Center
  2. Palveluntarjoajille
  3. Tietojen päivitys ja verkkopalvelun käyttö

Eri käyttäjäroolit kumppaneiden verkkopalvelussa ja miten roolit eroavat toisistaan

Tässä artikkelissa kuvaamme millaisia käyttäjärooleja kumppaneiden verkkopalvelussa on. Käyttäjärooli määrittää sen, mitä yrityksen tietoja käyttäjä voi muokata tai tarkastella verkkopalvelussa

Artikkelin sisällysluettelo:



Smartumin kumppanit voivat tarkastella ja hallinnoida maksuja, tilityksiä sekä tietojaan kumppaneiden verkkopalvelussa. Verkkopalvelun käyttäjätunnuksesi on aina yhdistetty käyttäjärooliin. Yhdellä henkilöllä voi kuitenkin olla käytössään useampi eri rooli. Roolien määrittämisestä yrityksen työntekijöille vastaa kumppani.

Mitä eri rooleja Smartumin kumppaneilla on verkkopalvelussa?

Kumppanilla voi olla neljä erilaista roolia. Eri roolit ovat:

  • Sopimuksesta vastaava
  • Tilittäjä
  • Toimipisteen pääkäyttäjä
  • Kassahenkilö

Yhdellä henkilöllä voi olla samanaikaisesti useampi eri rooli. Jos tieto jota etsit ei näy, tarkasta ensimmäisenä millä roolilla tarkastelet yrityksen tietoja ja että olet valinnut oikean yritykse tai toimipisteen. Lue lisää yrityksen/toimipisteen tai roolin vaihtamisesta tämän artikkelin lopusta.

Miten eri roolit eroavat toisistaan?

Se millainen rooli käyttäjällä on, vaikuttaa siihen, mitä yrityksen tietoja henkilö voi päivittää tai nähdä verkkopalvelussa. Löydät alta listan eri rooleista ja kuvauksen siitä, mitä kyseisellä roolilla voi tehdä.

Sopimuksesta vastaava -rooli:
  •  Voi lisätä toisen sopimusvastaavan tai tilittäjän osiosta ”käyttäjähallinta”
  • Voi lisätä toimipisteelle pääkäyttäjän. Pääkäyttäjä lisätään kohdasta "toimipisteen tiedot"
  • Voi hallinnoida kaikkia sopimukseen liittyviä tietoja
  • Voi irtisanoa sopimuksen Smartumin kanssa
  • Voi tarkastella raportointitietoja (sama näkymä kuin tilittäjällä, lue alta lisää)
  • Ei voi tarkastella yksittäisen toimipisteen alla näkyvää veloitushistoriaa josta näkyvät myös maksut, joita ei ole vielä tilitetty sekä maksujen tiedot
  • Ei voi tehdä hyvityksiä
Tilittäjä-rooli:
  •  Voi tarkastella tilitysraportteja 
  • Saa tilitysten mukana lähetettävät Smartumin tilityslaskelmat sähköpostiinsa
  • Tilittäjällä ei ole muita toiminnallisuuksia tai näkymiä verkkopalvelussa
Toimipisteen pääkäyttäjä -rooli:
  • Voi tarkastella kyseisen toimipisteen veloitushistoriaa
  •  Voi muokata kyseisen toimipisteen tietoja
  •  Voi lisätä kassahenkilön hallinnoimilleen toimipisteille
  • Voi tehdä maksuhyvityksiä, jotka liittyvät kyseiseen toimipisteeseen
  • Käyttäjällä ei ole muita toiminnallisuuksia tai näkymiä verkkopalvelussa
Kassahenkilö-rooli:
  • Voi tarkastella toimipisteen veloitushistoriaa
  • Voi tehdä maksuhyvityksiä, jotka liittyvät kyseiseen toimipisteeseen
  • Käyttäjällä ei ole muita toiminnallisuuksia tai näkymiä verkkopalvelussa

Roolin vaihtaminen verkkopalvelussa

Sinulla voi olla useampia eri rooleja verkkopalvelussamme. Mikäli hallinnoit useampaa eri yritystä ja/tai toimipisteitä, voit vaihtaa roolia valitsemalla ensin oikean emotilin (yritys oy:n) tai toimipisteen alasvetovalikosta vasemmalta (kts. kuva alla).

Löydät emotilin alta sopimuksesta vastaavan roolin sekä tilittäjän roolin. Klikkaamalla roolia saat auki alasvetovalikon. Valitse valikosta rooli, jolla haluat tarkastella yrityksesi tietoja.

Löydät toimipisteiden alta kyseisen toimipisteen pääkäyttäjän roolin sekä kassahenkilön roolin. Jos haluat vaihtaa roolia, varmista että olet valinnut oikean yrityksen/toimipisteen, jonka tietoja haluat tutkia.

Kumppaneiden-verkkopalvelu-help-center-artikkeli-012025

Viimeksi päivitetty 31.1.2025