1. Help Center
  2. Työntekijöille
  3. Maksaminen ja sovelluksen käyttäminen

En pääse kirjautumaan SmartumPay-sovellukseen vahvalla tunnistautumisella

Nordealla on ollut meistä johtumattomia ongelmia ja asiakkailla haasteita päästä tunnistautumaan Nordean tunnuksilla palveluihin. Jos mahdollista niin suosittelemme kirjautumaan jonkin toisen pankin tunnuksilla.

Kuinka toimin, jos en pääse kirjautumaan SmartumPay-sovellukseen vahvalla tunnistautumisella?

Joillakin puhelinmalleilla ja ohjelmistoilla (erityisesti Android) sekä tiettyjen pankkien verkkopankkitunnuksilla saattaa toisinaan esiintyä ongelmia kirjautumisessa. Mikäli et pääse kirjautumaan puhelimesi SmartumPay-sovellukseen vahvaa tunnistautumista käyttäen, kannattaa aina ensimmäisenä tarkistaa, että käytössäsi on SmartumPay-sovelluksen uusin versio.

Tutustu sitten seuraaviin ohjeisiin tilanteesi mukaisesti:

Käytätkö OP:n mobiiliavainta ja Android-puhelinta?
Jos mahdollista, kokeile tunnistautua avainlukulistalla mobiiliavaimen sijaan.

Käytätkö Danske Bankin tunnistautumista?
Kokeile kirjautua Mozilla Firefox -selaimella.

Onko käytössäsi Huawei tai Honor -puhelin?
Lataa sovelluskaupastasi Mozilla Firefox -selain ja aseta se puhelimesi oletusselaimeksi. Saat Firefoxin oletusselaimeksi Android-puhelimessa valitsemalla Asetukset > Sovellukset > klikkaa Mozilla Firefox > Aseta oletukseksi. Tämän jälkeen kokeile kirjautumista uudelleen.


Saitko virheviestin ”Oho! Jotain meni pieneen / Ups! Something went wrong”?
Kokeile seuraavia toimenpiteitä. Jokainen niistä saattaa jo itsessään auttaa:

  1. Käynnistä laite uudelleen.
  2. Päivitä laitteen ohjelmisto.
  3. Tarkista, että olet päivittänyt SmartumPay-sovelluksen sekä verkkoselaimen.
  4. Aseta Google Chrome oletusselaimeksi ja poista laitteen oletusselain käytöstä.
    - Asenna Google Chrome sovelluskaupassasi. Saat Chromen oletusselaimeksi Android-puhelimessa valitsemalla Asetukset > Sovellukset > klikkaa Chrome > Aseta oletukseksi. ​

    - Saat oletusselaimen poistettua käytöstä Android-puhelimissa valitsemalla Asetukset > Sovellukset > Valitse oletusselain > Poista käytöstä (Osa puhelinmalleista käyttää oletusselaimen asettamisesta huolimatta laitteen omaa selainta, joten siksi selain täytyy poistaa käytöstä). ​

    - Tyhjennä myös välimuisti ja tarkista selaimen evästeasetukset > evästeiden tulee olla päällä.
  5. Aseta Opera Mini oletusselaimeksi ja poista laitteen oletusselain käytöstä. 
    - Asenna Opera mini sovelluskaupassasi. Saat Opera minin oletusselaimeksi Android-puhelimessa valitsemalla Asetukset > Sovellukset > klikkaa Opera mini > Aseta oletukseksi. ​

    - Saat oletusselaimen poistettua käytöstä Android-puhelimissa valitsemalla Asetukset > Sovellukset > Valitse oletusselain > Poista käytöstä (Osa puhelinmalleista käyttää oletusselaimen asettamisesta huolimatta laitteen omaa selainta, joten siksi selain täytyy poistaa käytöstä). ​

    - Tyhjennä myös välimuisti ja tarkista selaimen evästeasetukset > evästeiden tulee olla päällä.
  6. Tarkista, ettei puhelimen aikaa ole määritelty manuaalisesti.
    - Joskus ongelma poistuu automaattisella ajan asetuksella.
  7. Jos mahdollista, kokeile, toimiiko kirjautuminen toisen pankin verkkopankkitunnuksilla.
  8. Kokeile kirjautumista Mozilla Firefox -selaimella.
  9. Kokeile kirjautumista mobiiliavaimen sijaan verkkopankkitunnuksilla suoraan: käyttäjätunnus, salasana + avainlukulistan avainlukupari.

 

Kokeile kirjautumista käyttäjätunnuksen ja salasanan avulla
Suurimman osan käyttäjistämme on kirjauduttava SmartumPay-sovellukseen vahvaa tunnistautumista käyttäen, mutta joissain tapauksissa kirjautuminen tapahtuu käyttäjätunnuksen avulla. Mikäli sinulla on käyttäjätunnus ja salasana, voit kirjautua sovellukseen myös niillä. Löydät tämän vaihtoehdon sovelluksen vahvan tunnistautumisen vaiheessa, verkkopankkipainikkeiden alta.

Huom - käyttäjätunnus ja salasana on olemassa vain SmartumSaldo-edunsaajille. SmartumPlus-edunsaajilla ei ole käyttäjätunnusta tai salasanaa luotuna laisinkaan.