Smartumin uusi SmartumPay-mobiilisovellus oli alkukevään 2019 aikana testikäytössä, ja muutamat palveluntarjoajat ottivat tällöin SmartumPay-maksuja vastaan. Sovellusta käyttäviltä asiakkailta ja maksuja vastaanottavilta palveluntuottajilta saatu palaute oli pääasiassa positiivista, ja sovellusta on muokattu testiryhmäläisten palautteiden mukaisesti.
Yksi testiryhmään osallistuneista palveluntuottajista oli legendaarisen Helsingin Vapaapalokunnan talossa toimiva Pompier, joka toimii arkisin pääasiallisesti lounasravintolana sekä iltaisin ja viikonloppuisin myös tilausravintolana.
Pompier sai alkunsa vuonna 2013, kun veljekset Janek ja Marco Bjurström perustivat ravintolan, jossa haluttiin tehdä lounasta laadukkaista raaka-aineista korkealla itsevalmistustasolla. Pompierin lounaiden onkin sanottu kuuluvan Helsingin parhaimmistoon. – Asiakkaathan ne ovat sen takana, mitä Pompier tänä päivänä on. Aina alusta asti olemme kuunnelleet asiakkaiden palautetta ja toiveita. Pyrimme aina kysymään, että maistuiko ruoka. Jos ruokaan liittyen on tullut jotain negatiivista, se on heti pyritty korjaamaan. Henkilökuntamme on aina läsnä ja siksi asiakkaat ovatkin kokeneet, että meille on helppo antaa palautetta, kertoo sekä keittiön että salin puolella toimiva Janek Bjurström.
Ravintolan henkilökunnan hyvinvoinnista pidetään huolta ja hyvinvointi näkyykin asiakkaiden suuntaan. Ravintola-alaa pidetään tunnetusti rankkana ja joissain ravintoloissa vallitsee erotteleva ilmapiiri, jossa keittiöstä katsotaan ns. alaspäin saliin. – Miksi samassa joukkueessa pelaavien pitäisi olla ikäviä toisilleen? Keittiön ovi ei saa olla henkinen ovi. Se on vain näkösuoja härdelliltä. Kaikkien tulisi puhaltaa yhteen hiileen, sanoo Bjurström. Salin puolella työskentelee myös Bjurströmin vaimo, Laura Apukka, joka on alkuperäiseltä koulutukseltaan kätilö. – Laura on koulutuksensa kautta tuonut tänne empatiaa. Jos joku ongelma on, se käsitellään ammattimaisesti. Olemme satsanneet siihen, että porukalla voidaan keskustella kaikesta avoimesti. Jos jollakulla on murheita, niin koitetaan, ettei se vaikuta työhön. Meillä ihminen saa olla oma itsensä ja tilaa annetaan, kun sitä tarvitaan, kertoo Bjurström.
Ainutlaatuisesta miljööstään ja laadukkaista lounaistaan tunnettu Pompier on kerännyt vuosien varrella runsaasti kanta-asiakkaita. Ravintolasta huokuu keskieurooppalainen tunnelma, ja kun istutaan vieraiden kanssa samassa pöydässä, toisilleen tuntemattomien ihmisten on helppo tutustua toisiinsa. – Meillä ei harrasteta kyräilyä, eikä meille tarvitse tulla puku päällä ja paksulla lompakolla. Teemme simppeliä mutta hyvää lounasta. Meillä on runsas salaattipöytä mutta lämmintä vaihtoehtoa vain yhtä laatua. Näin voimme keskittyä olennaiseen ja pitää ruoan tasalaatuisena. Tarjoamamme lihat ja kalat ovat aina koti- tai pohjoismaisia, Bjurström kuvailee ravintolaansa.
Ravintola pyrkii jatkuvasti kehittymään sekä ruoan että palvelun osalta, asiakasta kuunnellen. - Meille kehittyminen on todella tärkeää, että saadaan hommat rullaamaan vieläkin sujuvammin. Tuotekehityksessä testaillaan ahkerasti ja jos huomataan, että nyt on tehty jotain, mistä porukka tykkää paljon, niin se jää sitten lounaslistalle pyörimään. Ei kaikki tietenkään mene aina kuin strömsössä. Joskus joku epäonnistuu mutta asiakkaat antavat anteeksi, kun virheitä tapahtuu harvoin. Inhimillistähän se vain on, jos joskus tulee laitettua liikaa suolaa, hymyilee Bjurström. Vaikka tarjoiluihin pyritäänkin kehittämään jatkuvasti uutta, lounaslistalta löytyvät asiakkaiden selkeät suosikit Bjurströmin mukaan ovat vanha kunnon wieninleike taikka perinteiset lihapullat. Myös tiettyinä torstaina lounaspöydässä tarjoiltavat ruispöllytetyt muikut ovat taattua haluttua laatua. – Suurin piirtein kerran kuussa esiintyvä megasuosittu crispy, tender & juicy chicken -päivä vetää kyllä aina tuvan täyteen, kertoo Bjurström.
Pompierissa on lounasaikaan jonoa ulko-ovelle asti. Pompierissa kiirettä rakastetaan. Lounasaikaan kuuluu myös haasteita: onko ruokaa ja henkilökuntaa riittävästi? Prakaako kassapääte? Vaikka kassapääte menisikin juntturaan, SmartumPay-maksut menevät läpi ja kilahtavat tilille huoletta. Pompierissa tämä koetaan erittäin hyödyllisenä. Myös lounasedun hallinnoinnin helppous SmartumPayn kautta on todettu ja ravintolassa toivotaankin nähtävän digitaalisia maksuvälineitä entistä enemmän jatkossa.
"Ravintolalle on kustannustehokasta, kun mobiilimaksusta ei mene transaktiokuluja."
– Maksun vastaanottaminen SmartumPaylla on helppoa ja nopeaa plus maksun tarkistaminen kuitilta vie todella vähän aikaa. Ravintolalle on myös kustannustehokasta, kun mobiilimaksusta ei mene transaktiokuluja, Janek Bjurström kertoo kokemuksestaan. Pompierissa asiakkaan kohtaaminen on ykkösjuttu ja maksutapahtuma on yksi tärkeimmistä tilanteista asiakaskontaktin luomisessa. Vaikka maksutapahtuman digitaalisuus toivotetaan tervetulleeksi, Bjurströmiä mietityttää, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. – Kyllä digiaika laittaa arveluttamaan, että milloin kassahenkilökunta jää kokonaan tarpeettomaksi. En toivoisi, että maksutapahtumasta tulee pelkkä lyhyt ”kiitos, kiitos” jne. Asiakkaan hyväksi täällä kuitenkin ollaan ja asiakas toivoo digitaalisuutta. Meidän pitää vain keksiä joku toinen tapa jutella asiakkaan kanssa, Bjurström toteaa.
Teksti ja kuvat:
Sanna Sundholm